Verenigingsnieuws nr 2: mei 2017

Regelmatige rubiek van de voorzitter van de HTFC over nieuws en actualiteiten binnen de club en daarbuiten. Dit forum is voor iedereen toegankelijk, ook voor niet-leden van de HTFC
webmaster
Beheerder
Voornaam: joop
voorvoegsel:
Achternaam: temmink
NTFU nr: 201538
Mijn fiets(en): racefiets: Red Bull
MTB: Rose Thrill Hill

Verenigingsnieuws nr 2: mei 2017

Bericht door webmaster » vr 14 jul 2017, 13:55

Jaargang 2017, nr 2: mei 2017

Beste leden van de HTFC,

Voor jullie ligt de tweede editie van het “HTFC Verenigingsnieuws”. Dit keer o.a. een mooie bijdrage van Jan Colijn en nieuws over de in oprichting zijnde stichting MTB-route Haaksbergen.

Namens het bestuur

Niek Engelbarts

Samenwerking DVO / HTFC: project herinrichting kantine (2)

Op maandag 8 mei 2017 is het tweede overleg van de werkgroep “herinrichting kantine DVO”. Namens DVO hebben Kevin Spanninga en Tom Abbink zitting in de werkgroep. Zij komen met een eerste voorstel om de inrichting van de kantine sfeervoller te maken. De afvaardiging van de HTFC is op zoek naar terrasstoelen zodat we binnenkort ook lekker buiten kunnen zitten na een mooie fietstocht.

Overleg met Het Lankheet over de vaste MTB-route (2)

De afgelopen twee jaar hebben diverse overleggen plaatsgevonden met het Lankheet over de vaste MTB-route. Ook de afgelopen periode zijn er overleggen geweest en is er frequent mailcontact. Insteek is de realisatie van een attractieve MTB-route welke door de HTFC aangelegd en onderhouden wordt. Door de samenwerking is het mogelijk om de recreatie in het Lankheet te reguleren en door een attractieve en goed onderhouden route wordt wildfietsen door derden voorkomen. Het startpunt van de gesprekken is de behoefte aan een verdienmodel vanuit de MTB-route voor het Lankheet. De HTFC is echter aangegeven dat dit alleen zin heeft als er ook een attractieve route is en er model ontstaat wat voor alle gebruikers van de route van toepassing is. Daarnaast heeft de HTFC aangegeven met de afdracht Support For Nature en het onderhoud van de route al een substantiële bijdrage te leveren aan natuurbehoud in het Lankheet en de andere gebieden waar de route doorheen loopt. Bij de HTFC is voor het Lankheet verder niet meer te halen dan het verzorgen van structureel goed onderhoud en de afdracht middels Support For Nature. Omdat de afgelopen jaren de route juist minder attractief geworden door dat er stukken singletrack door het Lankheet uit de route zijn gehaald is dus voor de HTFC de eerste prioriteit om de route weer attractief te krijgen zodat een eventueel verdienmodel enige kans van slagen heeft.

Stichting MTB-route Haaksbergen

Door de gesprekken over de route met het Lankheet is het bestuur zich wel bewust geworden van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die ook een vereniging als de HTFC heeft. De HTFC wil daarom ook, binnen haar mogelijkheden, bijdragen aan natuurontwikkeling en behoud. Daarom heeft het bestuur besloten om een stichting in het leven te roepen. Dit om ook minder afhankelijk te zijn van subsidie voor het onderhoud van de route vanuit de regio. De stichting MTB-route Haaksbergen wil middels activiteiten, sponsoring en donateurs fondsen werven voor de aanleg en ontwikkeling van de MTB route Haaksbergen enerzijds en anderzijds een bijdrage leveren aan natuurbehoud op en nabij de route. Zo hopen we ook de komende decennia te kunnen blijven fietsen in de prachtige natuurgebieden om Haaksbergen.

“De eenzame fietser” door Jan Colijn

Bij eerdere HTFC-vergaderingen had ik de laureaten er weleens mee zien staan. Een klein beeldje van een wielrenner, voorover gebogen over het kromme stuur. Eenzaam, tegen de wind in worstelend. Zoals Boudewijn de Groot het bedoeld moet hebben. Een klein beeldje, maar als je het zelf uitgereikt krijgt blijkt het verrassend van gewicht. Het is namelijk gemaakt van brons en zodoende - relatief - loodzwaar. Een soort award voor het feit dat je 25 jaar lid bent van de club. Het is echter vooral de symbolische waarde die ervan uitgaat. Een kwart eeuw lief en leed. Met talloze clubtochten. Met veel gelach in het peloton. Maar ook het leed van fietsmaten die ons zijn ontvallen. Met voor mij vooral twee afschuwelijke ongevallen die altijd in mijn achterhoofd meefietsen. En die ervoor zorgen dat ik te midden van het verkeer heel wat voorzichtiger ben geworden. Het positieve gevoel overheerst echter. De HTFC is een club die in die 25 jaar fors is gegroeid. Zoveel leden, zoveel karakters. Maar dat zorgt er juist voor dat er altijd wat te beleven valt. Als ik eerder zag dat iemand dat bronzen wielrennertje kreeg overhandigd, nam ik dat ter kennisgeving aan. Maar nu ik het zelf in mijn bezit heb, kijk ik er voortaan toch met wat andere ogen naar en krijgt het een speciaal plekje in mijn prijzenkast. Staat er tenminste toch nog iets in…

Sponsoring op de website

Wellicht is het jullie al opgevallen: op de website staan nu ook de partners van de HTFC vermeld! Ook adverteren op onze website? Neem contact op met één van de leden van onze sponsorcommissie of mail naar secretaris@htfc.nl
webmaster htfc
Plaats reactie