Napraten

Schrijver: joop

mallorca

Meerdaagse Mallorca, T2

Volgens mij is het zo gegaan. Henk Leferink, die bij de HTFC lid is van de meerdaagse-commissie, kende Joop Ribbers, een oud-wielrenner uit Beltrum, die nu bij "Forza Cycling Mallorca" groepen op de racefiets begeleidt bij hun fietstochten over het eiland. Dat bracht Henk op het lumineuze idee om eens een meerdaagse te houden op Mallorca. Vanwege het 40 jarige jubileum van de club in 2019 was daar nu budget voor, en Forza kreeg van Henk het verzoek om op Mallorca alles voor elkaar te maken: hotel, fietsen, routes en begeleiders. De HTFC zou dan zorgen voor het vervoer van de deelnemers naar Palma de Mallorca. Henk heeft door ziekte helaas de reis zelf niet kunnen meemaken, maar zijn leiders-taak werd voortreffelijk overgenomen door Mark Schreijer, ook een Mallorca-kenner. En zo kon het dus gebeuren dat hotel Helios op 14 mei 2019 bezoek kreeg van 68 HTFC'ers, waarvan 60 fietsers en 8 partners. Het hotel was perfect en lag vlak bij de boulevard aan de zee. Kamers, maar vooral het eten waren meer dan voortreffelijk.

Dag 1

Op de woensdag 15 mei 's morgens verzamelen alle fietsers zich bij de boulevard met hun door Forza gehuurde racefietsen van het merk Specialized. Deze gele fietsen zijn allemaal op de betreffende fietser afgestemd, en ik hoor er alleen maar enthousiaste verhalen over. Die van mij lijkt me nog beter te passen dan mijn eigen fiets. De grote groep wordt verdeeld in 4 kleinere groepen: T1, twee T2 teams, en een T3 team. En wat er nu gebeurt dat is weer typisch HTFC: bijna alle T3'ers voegen zich bij T2, zodat bij T3 alleen Christa en Trees overblijven. Beide T2-groepen zijn erg groot voor slechts één begeleider per groep, en een groepje van 2 met één begeleider is natuurlijk wel erg weinig. Fred de Kinkelder waarschuwt de T2'ers, dat het vandaag een hele zware tocht wordt, niet te onderschatten, met veel hoogtemeters. Door deze waarschuwing verhuizen bijna alle T2'ers weer naar T3, dit tot grote schrik van Christa en Trees, en is alles weer helemaal in onbalans. Uiteindelijk na veel discussie toch 2 grote groepen T2, en een hele kleine groep T3, Christa, Trees en Aart, en met één begeleider. Hier krijg je gedonder van, dacht ik nog, waarna we vertrekken.

Een hele grote domper was dat na zo'n 15 km Eveline K naast de weg schoot in een soort van greppel, en daarbij haar sleutelbeen brak. Na zo'n 10 minuten verdween ze in een ambulance uit beeld. We zijn ontdaan, maar fietsen toch verder. "Het peloton stopt niet". Het werd een zware maar prachtige tocht. Vooral het stuk langs de kust was indrukwekkend. We houden een pauze op een prachtig terras met uitzicht in de buurt van Estellencs. En verder gaat het weer. De ene helling volgt de andere op, maar vooral de laatste is een hele pittige. Ikzelf moet daar toch even van bij komen. Daarna naar beneden richting Palma, en dan via een fietspad langs de zee richting hotel. Vlak voor het hotel verspert een taxi de weg. Fred de Kinkelder stuurt de stoep op, iedereen achter hem aan, en vervolgens een harde klap. Daar ligt Frans van D op de grond, en kan niet meer opstaan. Hij was met zijn voorwiel achter een stoeprandje blijven haken en er was geen houden aan. Weer werd er een ambulance gebeld en werd Frans afgevoerd. Extra sneu was, dat Frans tijdens deze etappe fietste al een speer, en nu afgevoerd werd. Achteraf blijkt dat Frans zijn bovenbeen heeft gebroken, en geopereerd moet. Als we aankomen bij de bar dan zien we Eveline al aan het zwembad zitten met en mitella. Gelukkig maar.

De conclusie van dag 1 was, dat het een hele pittige tocht was, maar ook erg mooi en helaas met veel drama. Die valpartijen drukte de stemming behoorlijk. Toen we 's avonds aan de boulevard een borrel dronken had de meerdaagse-coördinatie samen met de 4 Forza-begeleiders "spoedoverleg", en dat resulteerde in een whatsapp-bericht van Frank, dat morgen de groepsgrootte meer in balans moest worden gebracht, en dat de etappe van morgen minder zwaar zou worden dan was gepland. Voor de T2 groepen althans.

Dag 2

Een aantal van onze T2-groep zag erg op tegen de nieuwe groepsindeling die er ongetwijfeld zou komen, maar op deze donderdagochtend verdelen de fietsers zich in een mum in groepjes van zo'n 12 personen. We zouden zo'n 90 km gaan fietsen, met slechts 1 klim erin, en ook nog 2 pauzes. Het weer is weer uitstekend, en om zo'n 10.00 uur wordt er vertrokken. Na zo'n 30 km komen we aan in Santa Maria op een plein met een aantal terrassen, en vol met fietsers. Het valt sowieso op, dat er massa's racefietsers over het eiland rijden. Wat een business. Koffie en cola wordt er gedronken, maar het gebak laat nogal op zich wachten. Toen het uiteindelijk kwam gaf de bediening ons wat korting, als excuus.

Na deze pauze gaat het meteen omhoog. Ik voel dat ik wat minder goed klim dan gisteren. Dan maar wat rustiger neem ik me voor. Uiteindelijk komen we boven op de Coll d'Honor. Er worden foto's gemaakt en we genieten van het uitzicht. Daarna de afdaling in, gevolgd door weer een klimmetje, en dan een afdaling waar je de remmen helemaal los kon laten. We vliegen naar beneden. We komen weer in Santa Maria, waar we bij de "beste taartenbakker van Mallorca" aankomen: Celler Sa Sini. De zon schijnt scherp, maar het gebak is inderdaad heerlijk.

Na 90 km, en gelukkig zonder ongelukken dit keer, komen we weer terug in ons hotel. Net zoals gisteren lopen we meteen naar de bar, waar we door het personeel op onze wenken worden bediend. Het zijn dorstige dagen.

Dag 3

Vandaag hebben we een nieuwe begeleider. Dit keer niet Fred de Kinkelder maar Erik Ruesink, de eigenaar van Forza. We gaan weer zo'n 100 km fietsen. Forza had besloten om niet naar het noorden te fietsen vanwege mogelijke regen, maar we rijden in oostelijke richting. Na 30 km zie ik hoog boven op een berg voor ons een grote radar-installatie. Ik zeg nog tegen Betsy M "kijk daar boven, daar moeten we vast naar toe". "Dat zal toch niet" was het antwoord, maar uiteindelijk gaan we er wel naar toe. Het is niet steil, de route is prachtig. We komen in een dorpje Randa. Erik stopt daar, hij wijst naar een terras. Diegenen die het laatste stukje klim van 5 km niet meer willen doen, die kunnen daar wachten, en de rest kan doorgaan. De helft van onze groep gaat naar het terras, en wij gaan verder. Het is een mooie klim verder, die eindigt bij een klooster vlakbij het radarstation. Heel mooi uitzicht. Er worden foto's genomen. En daarna via dezelfde weg weer naar beneden naar het terras. Het is ondertussen zo hard beginnen te waaien dat ik bijna van de weg af waai. In Celler Bar Randa drinken we cola, met gebak.

Na de pauze gaat het in zuidoostelijke richting, vals plat naar beneden, en een stormachtige wind in de rug. Je hoeft nauwelijks te trappen om 40 km/uur te kunnen fietsen. Heerlijk is dat. Zo moet Henk V zich ongetwijfeld voelen op zijn e-MTB. Voordat we het in de gaten hebben doemt ineens de zee voor ons op. We rijden door naar de boulevard. Er worden foto's genomen, en vervolgens komen we op een terras, waar de cola weer heerlijk smaakt. Jammer dat de bediening daar het niet helemaal op een rijtje had, want er werden gebakjes afgeleverd die we niet hadden besteld, maar wel moesten worden betaald. Dat leverde een onaangename discussie op, maar uiteindelijk gaven ze toch toe.

Het laatste stuk hebben we de wind, die stormachtig was, tegen. We rijden nauwelijks 20 km/uur tegen de wnd in. Erik blijft voorfietsen, en ook Karin laat zich van haar sterke kant zien.Rond 17.00 uur zijn we weer bij het hotel, waar we de normale procedure weer doorlopen.

's Avonds rijden we met de taxi naar het ziekenhuis in Palma, waar Frans van D ligt. Hij was al geopereerd aan zijn been, en moet nog een week extra in het ziekenhuis blijven. Jammer hoor, maar Frans was er heel erg monter onder.

Dag 4

Het grootste gedeelte van T2 fietst vandaag niet. Er is nog wel een klein groepje dat wel een korte route fietst, maar wij pakken de koffers in, leveren de fietsen weer in, drinken ergens een kopje koffie, waarna het grote wachten begint. Om 13.40 worden we opgehaald door twee bussen, en daarna een voorspoedige reis richting Haaksbergen.

Conclusie

Het waren 4 fantastische dagen. Groot compliment aan de organisatie voor deze onvergetelijke trip. Jammer dat de initiatiefnemer Henk L zelf niet mee kon. Vanaf deze plek wensen we hem veel beterschap toe, en jammer van de twee ongelukken op de eerste dag, en dat we Frans op Mallorca achter moesten laten. Ook groot compliment voor "Forza Cycling Mallorca", die nog nooit zo'n grote groep had begeleid, maar het fantastisch heeft gedaan.