Napraten

Datum: 2018-04-29
Schrijver: greet kamminga

Fietstochten in april van T3

Het is alweer een tijdje geleden dat er bij ‘Napraten’ een berichtje geplaatst is over toerders 3 en daarom hierbij een korte, persoonlijke impressie van de fietsmaand april. Hoewel Paul en ik onze racefietsen weer van stal gehaald hadden en met veel enthousiasme de tweede april = tweede paasdag het zomerseizoen wilden starten, hebben we deze eerste gelegenheid toch verstek laten gaan. Daarmee liepen we helaas ook de koffie met gebak bij onze sponsor mis. Het was ons te koud, dit staartje van een plotselinge extreem koude periode… Maar natuurlijk was er een klein 10-tal bikkels dat de uitdaging wel aangegaan is.

De volgende dag, dinsdag 3 april, was de temperatuur iets aangenamer en hebben we de gelegenheid aangegrepen om nu wel te starten. Tot onze grote verrassing waren er nog zo’n 16 andere T3-ers op dit idee gekomen, een fikse groep dus met daartussen een paar nieuwe gezichten. Gedurende april liep inmiddels de temperatuur op van winterse naar zomerse hoogten. Ware feestjes, onze fietstochten, ondanks wat kleine ‘ongelukjes’ van verloren bidons en een paar lekke banden. En met zoals gewoonlijk de door Tonnie weer fantastische uitgezette, mooie tochten op de dinsdagen en zondagen. Met als klapstuk de lange tocht van gisteren 28 april!

Lange tocht vanuit Weerselo

Na het indelen van auto’s, personen en fietsen vertrekken we om 8.45 uur vanaf DVO naar Weerselo. Een paar deelnemers zijn er rechtstreeks naar toe gereden en Paul L. is er zelfs naar toe gefietst. Uiteindelijk zijn we met 19 fietsliefhebbers. Het weer is geweldig, zo’n 15 graden en er staat een redelijk windje. De route loopt richting Duitsland. Onderweg wordt even gestopt omdat het peloton wat uit elkaar is gevallen. Op dit punt hebben blijkbaar een paar van ons behoefte aan wat extra power. Zij laten zich ondersteunen door de ‘witte motor’, die daar getapt kan worden. Dan weer verder door het prachtige, glooiende landschap naar onze eerste koffiestop met gebak in Ülsen. Daarna gaan we op weg naar Ootmarsum. Helaas komt Harry V. onderweg een keertje ten val, maar gelukkig met een goede afloop. In het gezellige, levendige dorp Ootmarsum zijn de terrasjes niet te weerstaan en we besluiten daar dan maar gebruik van te maken. Ook gaan we voor de kerk met z’n allen op de foto. Volgens diverse T3-ers is de foto op de HTFC-website verre van representatief meer, dus hopelijk wordt deze nieuwe versie nu geplaatst… Dan op voor het laatste stukje van onze 80 km lange tocht. De gpx-file van de route wordt hier door Paul bijgevoegd. Het is alweer een fantastische tocht, zoals uit ook de reacties van de anderen blijkt. We weten dat we in een mooi stuk Nederland wonen, maar Tonnie weet ons nog steeds te verrassen met nog mooiere en onontdekte stukjes Twente en omgeving. Bedankt! Maar ook Gerrit verdient een bedankje. Hij heeft tijdens de hele tocht samen met Tonnie het voorrijderschap op zich genomen.

Mei

En dan nu op naar de maand mei. Kijken wat deze ons brengt.